Burn-out Coaching mindfulness

Bepaalde gebeurtenissen, problemen en verplichtingen kunnen veel stress veroorzaken. Als die spanning je teveel wordt, kun je overspannen raken.

Klachten die je dan kunt krijgen, zijn onder andere je extreem vermoeid voelen, slecht slapen, sneller ziek worden, peinzen en onzekerheid. Je kunt je dagelijkse taken niet meer uitvoeren en je voelt je alsof je de controle over je leven aan het verliezen bent. Er wordt van een burn-out out gesproken als je dit soort klachten al minstens een halfjaar hebt en vooral moeheid ervaart en je uitgeput voelt.

Burn-Out – Herken, oorzaken

Mindfulness is leven met aandacht. Mindfulness zorgt ervoor dat je stopt met piekeren, minder stress ervaart, effectiever werkt en lekkerder in je vel zit.

Wat is mindfulness?

Mindfulness is een stroming in de psychologie die het Westen heeft veroverd. Je kunt je kont niet keren of je komt mindfulness tegen. Maar wat is mindfulness nu precies?

Mindfulness betekent ‘leven met volle aandacht’. De meeste mensen leven constant in hun hoofd – in hun gedachten. Het overgrote gedeelte van deze gedachten gaat over de toekomst: “Ik moet morgen even langs m’n moeder”, “Morgen moet dat rapport af”, “Straks ga ik schoonmaken, en daarna even die telefoontjes plegen”.

Met mindfulness ga je juist je aandacht richten op het heden. Je laat even alle gedachten voor ‘straks’ of ‘morgen’ varen, en houdt je bezig met wat je nu aan het doen bent.

Mindfulness is genieten van het ‘nu’

Stel, je zit in de auto vanuit je werk. Straks moet je nog wat boodschappen doen, eten maken en afwassen. Vanavond moet je niet vergeten die mooie film op te nemen want je wilde nog even langs je vriendin. Dit is de normale manier van denken. Maar wat als je met mindfulness leeft?

Dan luister je naar het gebrom van de auto, de klanken van de radio. Je voelt de warmte van de autokachel langs je gezicht en handen stromen.

Je ziet wat er gebeurt op de weg: de andere auto’s, de omgeving, de weg. Je bent je bewust van de hobbels in de weg, de weerstand van het pedaal en ga zo maar door.

Je bent je volledig in de beleving van het ‘nu’, dat is mindfulness. Mindfulness zorgt voor meer focus en betere prestaties.